Muzicanţi, actori şi instrumente muzicale în Roma Antică

Muzica in antichitate 1

Roma Antică cunoștea o bogată gamă de instrumente muzicale cu coarde (kithara, lira, sambuca, pandura), de percuţie (toba, cimbal, sistrum) şi de suflat (syrinx, tibiae, cornu, tuba, bucina). Multe dintre aceste intrumente erau o moștenire elenistică, altele erau originare din Orientul Mijlociu. Erau utilizate în diferite combinaţii pentru a acompania recitările sau dansul la petreceri, dar şi cu prilejul spectacolelor de gladiatori, al paradelor militare, al funeraliilor şi al ceremoniilor religioase.

Amfiteatrele – loc de întâlnire pentru muzicanţi, actori şi histrioni
Amfitreatrele romane, erau locurile ideale în care erau reprezentate comedii în stil grec. Dintre autori se remarcau, în special, Plaut şi Terenţiu.
Referitor la operele care prezentau genul tragediei, aceastea au fost cultivate şi reprezentate de Seneca. Muzica, care însoţea tragedia avea un rol transcedental în aceste opere teatrale.
Din momentul fondării Romei se produce o mişcare muzicală foarte importantă ai cărei protagonjişti au fost, la început, actorii de origine etruscă care dansau pe ritmul unor tibaes care erau un fel de specie de aulos. Romanii încercau să imite aceste interpretări la care adăugau elementul vocal.
Numele dat noilor artişti a fost acela de histrioni, care în limba etruscă însemna dansatori.
Astfel, muzica, arta, în general, ştiinţa şi filozofia au ajuns a fi parte organică din viaţa cotidiană a imperiu în formare.

instrument muzical antic

Instrumentele muzicale proveneau din provinciile imperiului
În ceea ce priveşte instrumentele muzicale, cele mai des utilizate în Roma Antică, acestea proveneau de la diferite popoare, supuse Romei. Cele mai utilizate instrumente erau lira şi cithara.
Lira, un fel de harpă, dar de dimensiuni mai mici, a fost primul instrument muzical la care face referire Biblia şi care a fost menţionat și în Pentateuh (primele cinci cărți ale lui Moise, din Vechiul Testament). Aceasta era confecţionată dintr-un lemn special şi avea zece corzi. La construirea sa întâietate avea sunetul în defavoarea aspectului.
Unele lire erau atât de mici încât, mânuindu-le pe scenă, se putea dansa în timpul cântatului. Timbrul lirei era dulce auzului.
În ceea ce priveşte cithara unii spun că aceasta semăna cu decacordul, vechi instrument muzical asemănător cu harpa. Cithara era un instrument muzical asemănător lirei, dar mai mare şi cu o sonoritate mai profundă.
Aulos-ul era un instrument aerofon, cu ancie dublă, cu patru sau cinci orificii, folosit de muzicanţii din Antichitate. La Roma era cunoscut sub o formă mai evoluată denumit tibia.
Civilizaţia romană, în perioada de formare, s-a bucurat de cunoştinţele culturale ale multor popoare cucerite, fapt ce a influeţat şi îmbogăţit Roma, prin conţinutul obiceiurilor şi tradiţiilor pe care le purtau.

Autor Ștefan Nicolae

Reclame

Un gând despre “Muzicanţi, actori şi instrumente muzicale în Roma Antică

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s